Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen.

Nieuwe caravans....

Fabrikanten beginnen na de vakantie met het produceren van de nieuwe modellen. Vaak wordt een net iets andere kleur bekleding of decor voor de kastjes gebruikt en of wordt de indeling van een enkel model veranderd.

Nieuw in 2020

Beperken we ons tot rijtechnische aspecten dan zien we bij Alko een iets lichter ontworpen chassis. Bij caravans met een 2-ton chassis scheelt zo'n 30 kg. Electronica in Apps en elektrische aandrijving rukt steeds meer op in caravans. De Dethleffs e.Home Coco die vorig jaar als prototype getoond is nu verder uitgewerkt met 2 x 90 kW motoren die samen 3000 Nm koppel kunnen leveren uit een 80 kWh accu. De stuurunit bij de (eigenlijk omgekeerde) oplooprem zorgt er voor dat het lijkt of de auto een caravan van 100 kg trekt. De rest van de aandrijving wordt door de caravan geleverd.



Maar ook Alko ziet iets in elektrische aandrijving en volgt de ontwikkelingen....



Bosch heeft een systeem ontwikkeld waarmee een kleine accu (1,4 Kwh) tijdens het rijden en remmen opgeladen kan worden. De caravan heeft dan stroom voor onderweg en voor op de kampeerplaats om de koelkast en andere stroomverbruikers te laten werken. En natuurlijk is dan de mover geïntegreerd.



LMC laat een prototype zien van een gasloze caravan. Koken op inductie en verwarmen via vloer en verwarming in de wanden en kastjes (dat heeft mijn eigen BIOD van 10 jaar oud ook )



Adria toont een uitschuifbare keuken die buiten of in de voortent te gebruiken is. Leuk dat dit in een betaalbare 'normale' caravan nu te krijgen is. De keuken binnen is wat kleiner gehouden en daarmee is het een leuke zomer caravan met een verrassende indeling.



LMC brengt twee nieuwe caravans rond de 15.000 euro op de markt onder de naam Sassino. Het model 470K weegt nog geen 1000 kg en bied 4 vaste bedden en een royale zithoek waar ook daadwerkelijk 4 mensen kunnen zitten. En dat bij een buiten breedte van maar 2,20 m. Een leuke caravan voor een (jong) gezin met een compacte auto.



Er komen steeds meer caravans met hefbedden. Daarmee heb je in een compacte caravan toch een royale zithoek en een goed 'vast' bed. Deze Weinsberg van nog geen 1000 kg is daar een goed voorbeeld van.



Vorig jaar kwam Adria met een caravan met een aparte toegangsdeur voor de kinderkamer. Nu hebben ze een normale 'toercaravan' met openslaande terrasdeuren in de nieuwe Astella.



Voor het eerst is de grote Eriba Touring in het echt te zien. Geen hefdak maar wel een tandem-as. Kosten...75.000 euro.



Zelf kijken

Zowel bij dealers als op een aantal beurzen in binnen en buitenland kan je zelf alle nieuwe modellen zien.

Düsseldorf

Dit en nog meer nieuws is te zien tijdens op de caravan salon in Düsseldorf (31 augustus - 8 september). Dit is de grootste caravan- en camperbeurs in Europa waar de meeste primeurs getoond worden. Uiteraard staan daar heel veel campers van klein tot ongeleeflijk groot, maar ook praktisch alle in Nederland verkrijgbare caravans zijn daar te vinden. De stands zijn vaak zo groot dat bijna alle modellen wel te zien zijn. Wil je dus echt alle caravans met elkaar vergelijken dan is dit de kans om alle modellen naast elkaar te zien. Ongeveer 20% van bezoekers is afkomstig uit Nederland en op de meeste stands zijn ook Nederlandse dealers aanwezig.



Ook op technisch gebied zijn in Düsseldorf alle toeleveranciers vertegenwoordigd. Leuk voor diegene die zich daarvoor interesseert en het fijne van alle nieuwe technische snufjes wil weten.

Op deze beurs is zo veel te zien (zeker als je ook campers kijkt) dat je er best twee dagen kunt doorbrengen je kan dan ook met je caravan overnachten op het terrein bij de beurs. Daar is een speciale 'camping' ingericht met 3500 plaatsen (en toch wel even reserveren)!



Nederland

De belangrijkste beurs in Nederland wordt van 9 t/m 13 oktober in de Jaarbeurs in Utrecht gehouden. De organisatie daarvan is in handen van de KCI (Kampeer & Caravan Industrie), de branchevereniging van importeurs, fabrikanten, toeleveranciers en andere kampeerspecialisten.

Grote afwezigen in Utrecht zijn al jaren Fendt en Hobby. Daarmee mis je wel de twee marktleiders in Nederland. Verder is de beurs veel kleinschaliger dan de Duitse beurs en zijn grotere en duurdere caravan modellen vaak wat minder aanwezig. Primeur zal daar wel de Easy Caravaninning TakeOff zijn, een nieuwe caravan/vouwwagen met een heel groot hefdak.

Nieuwe modellen van Fendt en Hobby zijn te zien op beurs onder de naam Dordrecht open (7-15 september). Deze gratis toegankelijke beurs is georganiseerd door de importeurs zelf geeft wel een goed overzicht van Hobby, Fendt en Adria maar is daarmee natuurlijk niet compleet.



Van 23-28 januari januari 2020 wordt in Leeuwarden de Caravana gehouden. In tegenstelling tot de Jaarbeurs is dit geen beurs waar importeurs van caravans staan maar alleen de noordelijke caravandealers. Het aanbod is dan ook relatief beperkt maar op toeristisch gebied is er wel veel informatie te vinden. Veel mensen vinden dit een gezellige 'vakantie-beurs'.



Engeland

Liefhebbers van Engelse caravans moeten eigenlijk naar de Motorhome and Caravan show in Birmingham (15-20 oktober). Deze echt Engelse beurs wordt gehouden direct naast het vliegveld waardoor het goed mogelijk is om op een dag heen en weer te gaan. Bij tijdige boeking vallen de kosten nog wel mee en kan je 's-morgens vanaf Schiphol of Düsseldorf vliegen en aan het eind van de middag weer terug.



Kijken kijken, niet kopen

Op een beurs worden caravans zo mooi mogelijk getoond. Met goede verlichting, geen vakantie spullen die rond slingeren en hoe een caravan rijdt krijgt al helemaal geen aandacht. Stroomlijn, gemak van trekken en rijeigenschappen zijn niet te beoordelen. Verkopers zijn nooit objectief en geven lang niet altijd een juiste voorstelling van zaken. Dat is niet erg maar houd dat altijd wel in gedachte en raadpleeg Caravantrekker op je telefoon

En bedenk ook of het uitgeven van veel geld aan een nieuwe vaak grotere caravan er wel voor zorgt dat je met meer plezier op vakantie gaat. Misschien heb je wel een fijnere vakantie als je in plaats van de extra afschrijving per vakantie, die duizenden euro's kan uitgeven aan een exclusievere bestemming of langere vakantie of aan andere leuke dingen tijdens je verblijf.



Reacties:

liesbeth schreef op 31 August 2019 om 21:05

https://www.youtube.com/watch?v=5Z7OR1tvrW8


Louis schreef op 04 September 2019 om 23:31

Ik zal eens een taboeonderwerp aanroeren wat nooit aan bod komt.
Van een caravanleven met de meest grote en luxueus uitgevoerde caravans met alles er op en eraan tot het kleinere meer simpele werk...
(Dat laatste veel handzamere bevalt overigens onverwacht beter maar daar gaat dit niet over)
Het taboe dus !
Wie gaat, (of wanneer) wordt eindelijk eens een toilet ontwikkeld/toegepast waar je ook de grote boodschap echt fatsoenlijk in kwijt kunt ?
Iedere 'ervaringskampeerder' kent wel situaties en omstandigheden waardoor dit een welkome innovatie zou zijn.
Tierelantijnen zijn natuurlijk leuk, maar voor de wat minder 'pretparkcampingliefhebbers' kan dit een welkome verbetering zijn...ben ik de enige die dit aanroert bij beursbezoek ?
(Verkopers kijken je in ieder geval wat behoudend aan wanneer je dit onderwerp ter sprake brengt )



liesbeth schreef op 07 September 2019 om 10:08

Een grote keramische pot net als thuis ? De toiletten zouden hoger kunnen zijn met een grotere "gat" diameter, een bril met meer omtrek dus .Zal je toch bij de fabrikanten moeten aan kloppen , caravan bouwers produceren geen toiletten maar bouwen ze alleen in....Dat je de knieën niet kwijt kan is ook zo iets soms ,tja dat is Camperen .


liesbeth schreef op 07 September 2019 om 21:34

In onze caravan is een verbod op staande wateren voor zoons en man , een verbod op grote boodschappen voor iedereen. Het camping gebouwtje is daar een betere plaats voor. Kan niet altijd , weet ik maar dan maar een tijdje knijpen of het bos op zoeken. Zo smerig in de caravan gaan zitten......bah


bart schreef op 08 September 2019 om 09:25

Voor noodgevallen, wanneer de weg naar een wc gebouw net iets te lang zal zijn, biedt de juiste maat pedaalemmerzak uitkomst. Zo n zak kan prima passend onder de bril worden geplaatst en vervolgens na gebruik in een andere zak dichtgeknoopt worden afgevoerd. Er bestaan zakken die geen odeur doorlaten, waardoor dit wanneer nodig is, prima te doen is.
Over de initiële blogpost: geweldige post. Goed te zien dat niet alle innovaties zinloos lijken. Goede tip om niet ter plaatse al de deal te sluiten. Heb ik nog een tip voor de aspirant koper: stel je elke caravan voor mét een voortent. Dan is het verschil tussen een kleine gemakkelijk te trekken caravan en een grote zware caravan ineens veel minder groot Kan zomaar 500 kg uitmaken wat je onnodig meesleept met alle gevolgen van dien.


liesbeth schreef op 08 September 2019 om 11:23

Menno heeft de interessante nieuwigheden uitgelicht, met de data erbij een goed artikel...blog.


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Trekkrachtberekening?

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.

Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.


Blogs

Verzekeren

Waar moet je op letten als je een caravan gaat verzekeren. Of is een aparte caravanverzekering helemaal niet zinvol of verplicht?

Tesla Model 3

Tesla Model 3 is de meeste verkochte auto in ons land. Hoe kan je dan op vakantie met de caravan? Een overzicht van Elektrische auto's en bijpassende caravans die minder wegen dan 1000 kg.

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?


© 2004-2019 Caravantrekker