Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Tesla Model 3

Tesla Model 3 is de meeste verkochte auto in ons land. Hoe kan je dan op vakantie met de caravan? Een overzicht van Elektrische auto's en bijpassende caravans die minder wegen dan 1000 kg.

Tesla Model 3

De wereld gaat veranderen. Dit jaar zijn er in Nederland zelfs meer elektrische auto’s verkocht dan diesels. Was, toen ik begon met caravannen, de Opel Kadett het best verkopende model, nu is dat over de eerste 9 maanden in 2019 de Tesla Model 3. Natuurlijk is de lage bijtelling voor elektrische auto's een belangrijke reden, immers nieuwe auto’s worden vooral zakelijk aangeschaft. Toch gaat er voor de caravanner wel degelijk wat veranderen, niet morgen of overmorgen maar wel binnen 10 jaar.

Van broemmm naar zoemmm

Los van financiën of milieu aspecten is het rijden in een Tesla een genot! Wel totaal anders dan in een benzine of diesel en zeker als die voorzien is van een geschakelde versnelling. Het rijden in een elektrische auto is dan ook wel even wennen, maar als autoliefhebber vind ik een elektrische auto een enorme revolutie en vooruitgang!

Maak een proefrit is een Tesla Model 3
Een proefrit in een Tesla of andere elektrische auto kan ik iedereen aanraden!


De beleving is totaal anders. Geen (motor) lawaai geen toename van geluid als de motor harder moet werken en geen schokken en versnellingen. 'Gasgeven' en gaan.... Permanent bij elke snelheid de beschikking over enorm veel kracht en vermogen. Kortom, ideaal voor een caravantrekker, maar....

Elektrisch rijden met caravan

Op dit moment staat caravannen en elektrisch rijden nog in de kinderschoenen. Over 5 jaar zal dat anders zijn, de technologische ontwikkelingen gaan snel. Op dit moment mogen veel auto's nog niets trekken, maar het lijstje caravantrekkers neemt toe:

Actieradius

Voor alle auto's geldt dat de actieradius met een flinke caravan een stuk kleiner is dan solo. Van belang is dan vooral hoe snel de auto geladen kan worden en hoeveel laadstations beschikbaar zijn, ook op campings! Ook hierin zullen de ontwikkelingen enorm (moeten) zijn. Tegenstanders van elektrisch rijden zien vooral nu nog de (terechte) bezwaren terwijl mensen die elektrisch rijden vooral ook de mogelijkheden zien.

De luchtweerstand is bepalend voor de actieradius. Was vroeger de stroomlijn van een caravan belangrijk voor de trekkracht van een auto, nu is die van belang voor de actieradius. Met een vouwwagen neemt de actieradius nauwelijks af. Ook hefdak caravans zijn gunstig maar brede caravans zonder afgeronde hoeken vangen veel wind wat nadelig is voor de actieradius. Binnenkort kunnen we in de berekeningen daar een indicatie voor geven, maar ga voor het gemak uit dat de actieradius met een normale caravan halveert ten opzichte van de WLTP opgave.

Welke caravans zijn geschikt?

Heb je nu een Tesla Model 3 dan mag die 910 kg trekken. Je kan dan kijken naar caravans die maximaal beladen mogen worden tot ongeveer 1000 kg. Officieel mag je dan de caravan maar beladen tot 910 kg waarbij het gewicht op de as bepalend is. De 75 kg kogeldruk hoef je niet mee te tellen.

Hieronder een aantal caravans als voorbeeld die minder wegen en door de meeste auto's (ook kleine auto's op benzine!) getrokken kunnen worden met een B-rijbewijs. Uiteraard zijn vouwwagens en teardrop caravans ook geen probleem.

EasyCaravanning
De nieuwe Take-off van EasyCaravanning is dat een caravan of een vouwwagen? Hij heeft deels wel het comfort van een simpele caravan maar geen vaste wanden. Het grote voordeel is de geringe luchtweerstand waardoor de actieradius bijna net zo groot zal zijn als een solo rit. Hij weegt maximaal 750 kg.

Silver (Trigano)
Caravans met een hefdak vangen vanwege het kleinere frontaal oppervlak ook minder luchtweerstand. Deze Mini Freestyle 390 is een volwaardige caravan met een leeggewicht van 740 kg.

Caravelair
De Caravelair Alba 390 is een normale caravan van 757 kg. Relatief simpel maar voor een zomervakantie (met voortent) een prima gezinscaravan.

T@b
De T@B 320 is een modere 2 persoons retro caravan met een redelijke stroomlijn v.a. 655 kg.

Caretta
Caretta maakt niet alleen Treardrop 'caravans' maar ook deze Uncle als complete 4 persoonscaravan met een gewicht van 740 kg.

Niewiadow
Niewiadow uit Polen is de nieuwe naam voor de meer bekende Predom. Het model 126 N van deze polyester caravan weegt beladen maximaal 750 kg. De prijs kwaliteit verhouding is prima. Er is ook een nieuwe moderne versie, de Nova 340 die voor een Tesla weliswaar wel wat aan de zware kant is (870 kg).

Eriba Touring



De bekende hefdak caravans van Eriba worden wel steeds zwaarder maar de Familia en de Triton zou nog net achter een Tesla gehangen kunnen worden. Ze hebben het voordeel van een lage luchtwerstand.

Knaus Travelino



De Travelino werd aangekondigd met een revolutionair laag gewicht maar inmiddels weegt de productieversie leeg toch 750 kg. De stroomlijn zal niet optimaal zijn maar de binnenruimte is net voldoende voor 4 personen.

Dethleffs Coco



Het lichtgewicht alternatief van de Hymer group met een interieur dat goed past bij de Tesla sfeer en een maximaal toegestaan gewicht van 900 kg.

Kip Shelter



Kip specialiseert zich vooral op de 'kleintjes' waarbij de sportieve Shelter en de Kip Kompakt geschikt zijn voor een Tesla. Door hun lage luchtweerstand zorgen ze voor een acceptabele actieradius.

Oldtimers



Ook leuk is om achter zo'n moderne auto een oldtimer te hangen die vaak niet zo zwaar zijn. Er zijn tegenwoordig zelfs bedrijfjes die oude caravans opknappen en weer helemaal modern maken qua comfort. Deze gerestaureerde oude SMV is door Glaravan helemaal opnieuw ingebouwd en weegt maximaal 850 kg (maar vakantieklaar beladen vast iets meer).

Toekomst?


Foto: Marius Valle

In Noorwegen is de laad infrastructuur veel beter dan in Zuid-Europa waardoor reizen met deze combinatie, daar nu al heel goed mogelijk is. Een combinatie vinden die veel comfortabeler rijdt en beter trekt dan deze zal nog knap lastig zijn



Reacties:

Je kan als eerste reactie achterlaten.

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.

Waarom slingeren?

Waarom gaat een caravan slingeren? Dat is bijna altijd een combinatie van meerdere oorzaken. Bekijk hier alle aspecten die van invloed zijn bij het slingeren van een auto met caravan.


Blogs

Verzekeren

Waar moet je op letten als je een caravan gaat verzekeren. Of is een aparte caravanverzekering helemaal niet zinvol of verplicht?

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?


© 2004-2019 Caravantrekker