Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

Caravanbanden

Bij het juiste type band en bandenspanning is de kans op een lekke band een stuk kleiner en het rijdt beter. De kans dat je caravan een lekke band krijgt is groter dan van je auto. Een caravanband heeft dan ook een veel zwaarder leven dan een band onder een auto. Het gewicht dat de band moet dragen is veelal groter. Het gewicht van de auto is immers verdeeld over 4 wielen terwijl het gewicht van de caravan maar op 2 banden rust. Daarnaast staat een caravan veel meer stil en blijft de band minder soepel.

Ongemerkt komt met name het rechterwiel ook nog wel eens in de berm terecht of neemt een stoeprandje mee waardoor die band het extra zwaar heeft en gemiddeld vaker lek raakt. Meestal is een lekke band niet veroorzaakt door een spijker o.i.d. maar loopt de band langzaam leeg waarna een klapband volgt, of liever gezegd een hele snelle leegloper die kapot gereden wordt.



Kies de juiste band


Vaak zijn caravans zwaarder dan gedacht en wellicht is de caravan links en rechts niet even zwaar. Kies daarom voor banden met een voldoende ruim draagvermogen. Op elke band staat een getal, de loadindex, dat aangeeft wat het maximaal draagvermogen van een band is. Dit draagvermogen bij elkaar opgeteld moet tenminste het maximaal toegestaan gewicht van de caravan zijn. Er is een '10% regeling' maar als je dealer het daarover heeft zou ik daar niet in meegaan. Klik voor een overzicht van de loadindexen.

Voor kleine caravans zijn gewone personenautobanden geschikt. Grotere en wat zwaardere caravans staan vaak op versterkte of bestelauto banden (met 6 of meer koordlagen, 6PR). Versterkte banden of reinforced banden worden aangeduid met de letters XL (of EL, RF), en bestelwagen banden hebben de aanduiding C (Commercial of Cargo, of Lite Truck LT).



Het voordeel van C en XL banden is dat ze een hoge loadindex combineren met een stuggere opbouw. Dat is prettig voor caravans, omdat ze daarmee zorgen voor een stabieler gevoel in weggedrag. Toch is het verstandig om niet een overdreven 'zware' band te kiezen met een veel te groot draagvermogen. Een caravan van maximaal 1200 kg hoeft geen banden te gebruiken die 900 kg per band, dus 1800 kg totaal, kunnen dragen.

Vervangen na 6 jaar?

Hoewel niet wettelijk verplicht wordt soms geadviseerd om banden na 6 jaar te vervangen ook al is het profiel nog niet versleten. Statistisch neemt namelijk na het zesde jaar de kans op een lekke band toe. Banden ouder dan 6 jaar moeten in ieder geval door een deskundige jaarlijks gecontroleerd worden op droogte scheurtjes en beschadigingen. Ze kunnen dan eventueel nog wel even mee, maar nooit langer dan 10 jaar. Maar let op, sommige verzekeraars stellen in hun polisvoorwaarde speciale voorwaarden en in Duitsland is de Tempo 100 keuring alleen geldig als de banden jonger zijn dan 6 jaar. Op tijd vervangen kan dus zeker geen kwaad.

De productiedatum van een band kan je exact aflezen. Op elke band staat namelijk een zogenaamde DOT code. Bij banden uit dit decennium is dat een 4-cijferige code waarbij de eerste 2 cijfers het weeknummer voorstellen en de laatste 2 cijfers het jaar. Zie je staan 1714 dan is de band gefabriceerd in week 17 in het jaar 2014.



Bandenspanning

De belangrijkste oorzaak van klapbanden is een te lage bandenspanning. Bij een lage bandenspanning neemt de temperatuur van de band toe.

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht. Bij een (te) hoge bandenspanning heeft de caravan minder veercomfort en meer te lijden op slechte wegen. Banden zorgen namelijk voor een (groot) deel van de vering van een caravan. Sommige mensen spreken dan van 'stuiteren'. Dat is wat overdreven maar vergelijk het maar met het gevoel dat je hebt bij harde fietsbanden op een klinkerweg.

Niet altijd geeft het stickertje dat op de caravan zit de juiste bandenspanning weer. Soms is (bijvoorbeeld door de vorige eigenaar) een ander type band gemonteerd dan origineel. Kijk dus ook altijd goed naar de gegevens die op de band staan zoals de loadindex en op de maximale druk. Is de bandenspanning boven de 4,5 bar zorg dan wel voor versterkte ventielen.



Beter iets te hard dan te zacht, maar niet harder dan op de band zelf staat aangegeven. De bandendruk geldt bij koude banden en zal oplopen als met de caravan hard gereden wordt. Welke bandenspanning bij welke bandenmaat en gewicht van je caravan horen kan je aflezen in de Caravantrekker bandenspanningspagina.

TPMS

Nieuw auto's zijn standaard voorzien van TPMS (Tyre Presure Monitoring System) waarmee de bandenspanning wordt bewaakt. Ook voor de caravan zijn tegenwoordig systemen te koop met een sensor in de band die de luchtdruk en de temperatuur meten en die gegevens draadloos verzenden naar een display of telefoon in de auto. Loopt de temperatuur op, of neemt de spanning af, dan gaat er een alarm en kan je snel maatregelen nemen. Hiermee kan je in veel gevallen een klapband voorkomen.



Reservewiel

Tijdens het rijden merk je soms te laat dat de band lek is. De band is dan te veel kapot gereden om nog te repareren met een zogenaamd noodsetje. Op die momenten is het heel plezierig om een reservewiel bij je te hebben die ook daadwerkelijk past onder de caravan. Controleer dat thuis eens, ik heb 5 jaar lang rond gereden met een wiel geleverd door de dealer dat niet paste! Heb je lichtmetalen wielen en een stalen reservewiel controleer dan of je (extra) wielmoeren of bouten hebt die geschikt zijn voor stalen velgen. Krik de caravan alleen op als die aangekoppeld is aan de auto.



Reacties:

jadatis schreef op 17 November 2018 om 10:00

TMPS sensoren die aan de buitenkant op het ventiel geschroefd worden, zorgen er vaak voor ,dat het ventiel gaat lekken bij velggat, als met hogere snelheid gereden wordt. Dit komt dan door middelpunvliedende krachten, die het verzwaarde ventiel krom slingeren .
Daarom dan op zij minst HP snapp in ventielen uit de TR 600 serie, maar mischien beter nog metalen ventielen.

Ook niet alle TMPS systemen zijn geschikt, die voor gewone auto's ,zijn de sensoren maar nauwkeurig tot 4 bar, en daarboven gaan ze te laag aangeven.
Dus neem alleen die voor de hogere drukken.


bart schreef op 20 November 2018 om 11:24

Mooie informatie weer. Hoe zit dat precies met wielmoeren/bouten die geschikt zijn voor stalen velgen? Wat is het verschil? Dit geldt dan dus ook voor de auto's die van alu zomer naar staal winter velgen gaan?


Menno (Caravantrekker) schreef op 20 November 2018 om 11:45

Het hangt er van af wat voor wielbouten er gebruikt zijn, bolle of conische. Soms is dat bij staal/aluminium het zelfde maar niet altijd.


bart schreef op 20 November 2018 om 12:33

Interessant! Bedankt!


Frans schreef op 21 November 2018 om 09:56

Ook de voorgeschreven boutlengte kan verschillen bij stalen en aluminium velgen omdat de velgdikte afwijkt.


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Schrijf een beoordeling

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Schrijf een beoordeling van je eigen auto als caravantrekker.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Waarom slingeren?

Waarom gaat een caravan slingeren? Dat is bijna altijd een combinatie van meerdere oorzaken. Bekijk hier alle aspecten die van invloed zijn bij het slingeren van een auto met caravan.


Blogs

Verzekeren

Waar moet je op letten als je een caravan gaat verzekeren. Of is een aparte caravanverzekering helemaal niet zinvol of verplicht?

Tesla Model 3

Tesla Model 3 is de meeste verkochte auto in ons land. Hoe kan je dan op vakantie met de caravan? Een overzicht van Elektrische auto's en bijpassende caravans die minder wegen dan 1000 kg.

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.


© 2004-2019 Caravantrekker