Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Elektrische caravan

De caravan van de toekomst; voorzien van elektromotoren. Is dat een goed (nieuw) idee?

Elektrische caravan

Dethleffs heeft een caravan gepresenteerd die voorzien is van elektrische aandrijving en accu's. Niet alleen zoals bij de bekende mover voor op de camping maar als hulpmotor om echt mee te rijden achter de auto op de openbare weg.

Om aan te sluiten bij de huidige trend dat er steeds meer elektrische auto's zullen komen wordt en naar oplossingen gezocht om bij beperkt trekgewicht toch met de caravan te kunnen reizen en ook nog voldoende actieradius te hebben. De caravan wordt dan voorzien van eigen motoren en accu's zodat geen kracht en energie uit de auto meer nodig is. De motoren worden onder gebracht in de wielen en de accu's worden onder de caravanvloer opgeborgen. Dat de caravan veel zwaarder wordt door de accu's maakt niet zo veel uit.



De auto hoeft voor het gevoel niet meer dan 100 kg te trekken omdat de caravan zelf voor de aandrijving zorgt. Bij het afremmen wordt uiteraard weer energie opgeslagen in de accu's. Zou de caravan gaan slingeren bijvoorbeeld omdat die door de accu's erg zwaar is, dan is moderne elektronica in staat om vergelijkbaar met ESP in de auto elk wiel afzonderlijk af te remmen waardoor de slingering stabiliseert. Men verwacht met 80 kW aan accu's toch een 4 a 500 km te kunnen rijden.

Uiteraard maken de elektromotoren een mover voor op de camping niet meer nodig. De accu's kunnen als niet met de caravan gereden wordt ook gebruik worden voor energie opslag bij huis. Bijvoorbeeld om overdag de zonne-energie op te slaan voor gebruik in de avond. Daarmee is zelfs de totale investering meer rendabel.

Niet nieuw

Het idee werd in 2011 al gepresenteerd in een versimpelde vorm door Knaus i.s.m. Al-Ko op de Messe in Dusseldorf. Die oplossing zou ook voor campers interessant kunnen zijn waardoor die bijvoorbeeld elektrisch in de binnenstad kunnen rijden en op drassige campings vierwielaandrijving hebben.

Foto uit 2011 bij Knaus

E-trailer uit Delft is een start-up voortgekomen uit de solar-races en heeft het idee verder uitgewerkt in een prototype. De problemen waar zij tegen aan lopen waren niet zozeer van technische aard maar om de boel goedgekeurd te krijgen voor op de openbare weg. Immers de caravan mag niet zwaarder zijn dan het maximaal trekgewicht en zomaar een motor op een aanhangwagen toevoegen mag ook niet van de RDW. Sindsdien staat hun (werkend) prototype te verstoffen.

Schema van E-trailer

Het zal dus nog wel even duren voordat we 100% elektrisch op vakantie kunnen gaan, maar er komen vast oplossingen als er geen benzine- of dieselmotoren meer verkocht mogen worden. Het is nu niet meer de techniek die nog niet zo ver is, maar veel meer de wetgeving en infrastructuur die het caravannen op elektriciteit tegenhoudt.



Reacties:

Louis schreef op 18 October 2018 om 21:35

Ik vind dit een geweldig mooie ontwikkeling waar we serieus iets aan kunnen gaan hebben.
En wanneer de actieradius klopt, dus niet véél minder waarbij ik hier toch even aan auto's denk worden we door de techniek ook geholpen verre vakantiebestemmingen op een relaxter manier te bereiken door de gedwongen laad (overnachtingen ?)
(Remmen d.m.v. de motoren zodat ook dat probleem uit de wereld is, of...)


Aadje schreef op 19 October 2018 om 09:18

Denk wel dat dit de toekomst gaat worden,twijfel of het betaalbaar wordt,en vraag me af of dit standaard gaat worden op elke caravan of een extra optie.Anders gezegd wat moet je er mee op je caravan als je naar Zeeland gaat voor drie weken. En we hebben al Hybride auto,s die ook 1500kg mogen trekken kosten wel €45.000 waarschijnlijk daar achter een Hybride caravan van €30,000 of meer.?? Oké dan heb je wel de vrijheid van kamperen dat is ook wat waard.


Frans schreef op 19 October 2018 om 10:48

Het is technisch gezien een mooie ontwikkeling, maar voor wie is de elektrische caravan geschikt? Door de grotere massa moet ook de (EV) trekauto zwaarder zijn. Het zou fout zijn om een combinatie door verkeerde gewichtsverhouding slingergevoelig te maken en vervolgens via ESP-achtige systemen dat weer op te vangen. Het wegvallen van het gewicht van de mover is in voorkomend geval wel weer gunstig.

De zwaardere trekauto’s hebben geen enkel gebrek aan trekkracht, dus daarvoor is de elektrische aandrijving niet nodig. Alleen het elektrisch remmen van de caravan voegt dan wat toe, waarbij elektrische tractie nodig is om het elektrisch remmen mogelijk te maken. De noodzaak van remhulpsystemen in de bergen vervalt dan.

Groot voordeel van de elektrische caravan is vergroting van de actieradius voor EV auto’s en voor elektrisch gebruik van hybrides. Los van de laadproblematiek is actieradius een belangrijk facet bij het reizen met caravan. Daarvoor zou in principe ook alleen een accupakket onder de caravan voldoende zijn, dat dan gebruikt moet kunnen worden voor de aandrijving van trekauto. Misschien een goedkope variant om over na te denken.


Quirien schreef op 19 October 2018 om 11:04

Ik vroeg mij af , is dit de toekomst of juist het einde.
Kijk op zich zelf denk ik men zal wat moeten en is deze ontwikkeling natuurlijk een goede zaak. In het voorwoord over deze ontwikkeling is al het een en ander gezegd over de tegenstrijdigheden, denk aan caravan mag zwaarder zijn maar komt in strijd met de beperkte trekkracht die het voertuig mag trekken enz.
Dus daar is nog een weg te gaan.
Dan alles heeft voor het op de markt brengen een financieel en gebruiksplaatje. Tenslotte moet er voldoende afzet zijn om iets betaalbaar te houden.
En dan is er nog zo iets als , voor welke doelgroep.

Ik zal het proberen inzichtelijk te maken.
Een grote doelgroep die nu en caravan heeft is de generatie geboren tussen 1940-1950/1955
Vaak tot 2008 kon men eerder met pensioen FLO/VUT etc. regelingen.
De "vrijheid" om lang en nog jaren te kunnen op stap te gaan gaf aanleiding zich vaak in het "nieuw" te zetten.
Deze doelgroep heeft natuurlijk niet het eeuwige leven of een tanend fysiek wat ik zelf mee maakt en nu om mij heen kijkende en pratend met mede kampeerders blijven deze steeds dichterbij dus op deze aandrijving ( wat zullen de kosten zijn) niet meer te wachten.
En ja dan zit je natuurlijk ook nog met het feit bij de meeste de caravan zo'n 6/7 maanden in de stalling staan. Ik neem aan dat het dure accupakket dan dusdanig geschikt is voor koppeling aan de zonnepanelen thuis voor opslag.
We zullen het dan van de koop doelgroep moeten hebben tussen 35-55 jaar en die toch op latere leeftijd hierin wil investeren. Maar .... de meeste CAO's hebben niet meer dan 25 tot 30 vakantie/snipperdagen dus investeren in een wat zal het moeten gaan kosten voor 4/5 weken per jaar en misschien wat weekeinden is dan dat geld nog wel zin vol? Er moet tenslotte ook nog een redelijke auto voor. ( al dan niet een Hybride op korte termijn en lange termijn een EV die een behoorlijke investering kost)
Dan zal ook de infrastructuur op de campings flink aangepast moeten worden om b.v. In 12/15 uur tijd de auto en caravan op/bij te laden.

Ik wil niet te negatief zijn en juicht dit soort projecten dus wel toe, allicht kan men er wat van toepassen. Maar of het op grote schaal de toekomst heeft......?


EEF Renckens schreef op 25 December 2018 om 23:00

ik vind het een leuk stukje wat Quirein schreef. maar ze vergeet dat de jeugd van na 1950 tot hun 67ste moet werken. dus wordt investeren in een mooie elektrische caravan voor vele een droom


Hans de Rooij schreef op 09 February 2019 om 14:27

Een elektrisch aangedreven caravan geeft gewicht-, rij- en financiële problemen. Veel van deze genoemde problemen worden opgelost door de aanschaf van een camper. De verkoop en het gebruik van campers zal daardoor (nog meer!) toenemen. Een groot probleem evenwel voor de financiële draagkracht van de huidige caravanbezitters.!! De caravan zal het in de komende jaren moeilijk krijgen.


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Schrijf een beoordeling

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Schrijf een beoordeling van je eigen auto als caravantrekker.

Trekkrachtberekening?

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.

Uitgebreid trekadvies

Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.


Blogs

Verzekeren

Waar moet je op letten als je een caravan gaat verzekeren. Of is een aparte caravanverzekering helemaal niet zinvol of verplicht?

Tesla Model 3

Tesla Model 3 is de meeste verkochte auto in ons land. Hoe kan je dan op vakantie met de caravan? Een overzicht van Elektrische auto's en bijpassende caravans die minder wegen dan 1000 kg.

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.


© 2004-2019 Caravantrekker