Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

Hybride en Elektrische Caravantrekkers

Een hybride of elektrische auto mag toch niets trekken? Dat was vroeger....

Hybride en Elektrische Caravantrekkers

Zelfs de Toyota Prius mag tegenwoordig al een kleine caravan trekken (725 kg) en de nieuwe Tesla Y mag (en kan!) straks 1600 kg trekken. De kracht van een elektrische aandrijving is ideaal voor de caravanner. Op dit moment zijn vooral de Plug-in en Hybride modellen het meest geschikt. Ze combineren de voordelen van een brandstof auto die je snel en overal kan voltanken met de kracht en hoge gewichten van elektrische auto's.

Plug-in en Hybride

Het verschil tussen een Plug-in Hybride en een 'gewone' Hybride is dat een 'gewone' Hybride alleen op benzine rijdt en niet kan opgeladen worden via een stopcontact. Dergelijke auto's zijn er vele soorten, variërend van 'mild hybrides' tot aan hybrides die tot enkele kilometers op hun acculading kunnen rijden.

In 2020 neemt het aantal (Plug-in) hybrides snel toe. Immers autofabrikanten krijgen een boete als het gemiddelde van alle modellen meer CO2 uitstoot dan 95 gr/km.

Voorbeelden van 'gewone' Hybrides die prima een caravan van 1200 kg kunnen trekken zijn:
De lijst van Plug-in Hybrides is veel langer. Door de korting op de houderschapsbelasting en de geringe BPM toeslag zijn ze ook financieel aantrekkelijk.
Ook oudere modellen (uit de lease) zijn als occasion heel interessant:

Toyota RAV4 AWD mag 1650 kg trekken

Mild-hybrid's die niet zelfstandig elektrisch kunnen rijden zijn niet vermeld. Een plug-in kan via het stopcontact opgeladen worden om daarna volledig, bijvoorbeeld in en rond de eigen woonplaats, op stroom te rijden. Maar met een caravan is de actieradius beperkt en zal de brandstofmotor al snel moeten bijspringen.



Kenmerkend voor een hybride is dat de gewone brandstofmotor samen werkt met een elektromotor. En juist een elektromotor is ideaal om mee weg te rijden vanuit stilstand, terwijl een brandstofmotor heel geschikt is bij een constante belasting op (hogere) snelheid. Hybride auto's combineren beide voordelen en rijden zelfs, als weinig vermogen nodig is, geheel elektrisch. Het gemiddeld brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen is lager in vergelijking met soortgelijke normale auto's o.a. doordat energie wordt teruggewonnen tijdens het afremmen en de brandstofmotor efficienter gebruikt wordt.

In de vakantiepraktijk waarbij grotere afstanden met de caravan gereden wordt, raken de accu's snel leeg en zijn de prestaties vergelijkbaar met de normale brandstof auto. Wel wordt er kortstondig geprofiteerd van de extra elektrische ondersteuning bij het wegrijden en het trekken op een (korte) helling. In de berekeningen geven we dit soms niet aan en berekenen we alleen de prestaties op de brandstofmotor.



De Mitsubishi Outlander PHEV heeft een ander aandrijf concept met een motor zonder versnellingsbak. Tot ongeveer 65 km/u rij je altijd met 100% elektrische aandrijving. Daarboven is de aandrijving rechtstreeks via de benzinemotor (met een vaste overbrenging/versnelling) en/of elektrisch afhankelijk van de kracht die benodigd is. Zijn de accu’s leeg of is meer stroom nodig dan de accu’s kunnen leveren dan zal de benzinemotor ‘bijspringen’ als generator. Dit maakt dat deze auto wezenlijk anders in elkaar zit dan andere plug-ins en dat onze trekkracht berekeningen met de auto (nog) geen raad weten.

Hybride en caravannen gaat heel goed samen!

De hybride auto’s hebben grote voordelen voor de caravanner. De Volvo V60 Twin Engine hebben we in de praktijk leren kennen als een uitstekende trekauto en ook de 'opvolgers' met de benzine hybride zijn als trekauto de beste trekkers van alle Volvo's. De Toyota RAV4 voldoet in praktijk ook prima heeft onze test uitgewezen.

Manoeuvreren gaat heel gemakkelijk dankzij de elektromotoren zonder dat de koppeling belast wordt. De berekeningen geven aan dat ook zonder elektrische ondersteuning bijvoorbeeld de (helaas niet meer leverbare) VW Golf GTE al prima een grote caravan kan trekken. Het relatief hogere gewicht van een hybride zorgt voor een veilig en comfortabel weggedrag en sommige modellen hebben vierwielaandrijving wat op nat gras erg handig is. In de bergen kan je profiteren van de extra kracht die bergop beschikbaar is en naar beneden is de remwerking (op de motor) optimaal. De toekomst, als er meer voordelige modellen beschikbaar komen ziet er eerder rooskleurig dan somber uit voor de caravanner.

100% elektrisch

De Tesla X is de eerste volledig elektrische auto die met een maximaal trekgewicht van 2268 kg een ‘serieuze’ caravan mag trekken. Hoewel de actieradius met caravan nu nog beperkt is tot zo'n 175 á 250 km (afhankelijk van de uitvoering en omstandigheden) is het rijden met 100% elektrische aandrijving voor een caravantrekker ideaal.

Overigens is de laadsnelheid en het aantal laadpunten nog meer bepalend voor de bruikbaarheid als caravantrekker dan de capaciteit van de accu. De ontwikkelingen gaan snel en zo zal het over een paar jaar geen probleem meer zijn om met een goede elektrische auto een caravan te trekken.

Tesla-X in Noorwegen bij min 20 graden.

Doordat het koppel van een elektrische auto enorm groot en direct beschikbaar is zijn de prestaties van de 4WD Tesla fenomenaal. Zelfs voor de (hoge) aanschaf prijs van een Tesla is praktisch geen betere trekker te koop.

Elke 2 uur een uur een kopje koffie....

Groeiend aanbod


Caravan met stekker

Een andere nieuwe ontwikkeling is dat de caravan zelf ook uitgerust wordt met elektrische aandrijving. De Delftse start-up E-trailer, is bezig een elektrische aandrijving te ontwikkelen die de caravanwielen kunnen aandrijven bijvoorbeeld tijdens het wegrijden, of op momenten dat extra aandrijfkracht benodigd is. Tijdens het remmen kan energie opgeslagen worden in de accu’s van de caravan. Naast de andere voordelen, zoals de moverfunctie en stabiliteitssysteem zou een verdere integratie met (elektrische) trekauto’s in de toekomst kunnen zorgen voor het gemakkelijker kunnen trekken van een caravan en voor een voldoende actieradius. In navolging hiervan heeft Dethleffs een prototype van de eCoco geïntroduceerd met dezelfde functionaliteit.



Deze hybride trekauto's hebben we in de praktijk getest


Overzichten


 

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.


 

Lees ook:

In de bergen naar beneden

Maximaal trekgewicht

Hoe meer PK's, hoe beter?

Bandenspanning

Rijbewijs B of BE?

 

Hier zit een heel verhaal achter

Er is veel mee te vertellen over een combinatie dan in een simpele online berekening! Neem rustig de tijd om alle aspecten te bestuderen in een gemakkelijk te printen advies van bijna 30 pagina's.

 

© 2004-2020 Caravantrekker