Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

Kogeldruk

Welke kogeldruk moet je hebben en hoe zit dit wettelijk?

Kogeldruk

Voor een goede wegligging van de caravan is goede belading met voldoende kogeldruk erg belangrijk. Voldoende kogeldruk is zo'n 5 á 7 % van het totale caravangewicht. Uiteraard moet dat gewicht wel toegestaan zijn.

Bij een lage kogeldruk zal de caravan gevoeliger zijn voor slingeren. Een te hoge kogeldruk beïnvloed het rijgedrag van de auto negatief. In die zin is kogeldruk altijd een compromis wat je in praktijk moet uitproberen naar een waarde waarbij jouw combinatie prettig rijdt.

Aanbevolen kogeldruk

Hoewel de wijze van belading nog belangrijker is dan de exacte kogeldruk is als richtlijn de onderstaande kogeldruk als (minimale) richtlijn aan te houden.


Wettelijk maximum

Wat is wettelijk de maximale kogeldruk? Dit is de laagste waarde die voor de caravan of voor de auto(trekhaak) is toegestaan. Meestal heeft de auto de laagste waarde.

De maximale kogeldruk van de auto hangt af van het maximum dat de autofabrikant voorschrijft en van de waarde die op het typeplaatje van de trekhaak staat (de S-waarde).



In het instructieboek staat meestal wat de autofabrikant adviseerd als maximale kogeldruk. Wettelijk is echter het typeplaatje van de trekhaak bepalend voor het wettelijk maximum. Soms kan er voor een zelfde auto verschil zijn tussen het ene merk trekhaak en een ander merk of type trekhaak.

De maximale kogeldruk die toegestaan is voor de caravan staat of op het typeplaatje van de caravan, en op het typeplaatje op de koppeling/oplooprem zelf. Op het typeplaatje van de caravan staat achter de 0 de kogeldruk, de andere gewichten zijn de maximale aslast en totaal gewicht.

Op de oplooprem zit ook vaak een typeplaatje waarop de maximale kogeldruk is vermeld. De andere gewichten geven alleen aan waarvoor de oplooprem geschikt is. Als maximum toegestane kogeldruk geldt nu ook weer de laagste waarde van alle typeplaatjes van de caravan.

Voorbeeld

De kogeldruk mag niet meer zijn dan de laagste waarde die toegestaan is van de auto, caravan en trekhaak. Stel dat:
De maximale kogeldruk is dan 75 kg. Pas boven de 100 kg (In NL met een marge 10%, dus boven de 110 kg) krijg je een bekeuring.

Een kogeldruk die iets hoger is dan het instructieboekje aangeeft (75 kg in dit voorbeeld) vinden we aanvaardbaar, maar niet meer dan de laagste waarde op de typeplaatjes (100 kg in dit voorbeeld).

Geen typeplaatje op de trekhaak?


Niet altijd is het typeplaatje van de trekhaak goed zichtbaar. Soms zit er een sticker op een balk van de trekhaak onder de auto of achter de bumper, of is een losse sticker meegeleverd bij de trekhaak. Is er geen typeplaatje dan is het maximaal trekgewicht beperkt tot 750 kg en de maximale kogeldruk tot 50 kg (75 kg bij gebruik van een fietsendrager). Zorg dus dat een typeplaatje aanwezig is.

Zo ziet een officieel typeplaatje er niet uit!

Kogeldruk meten

Met een kogeldrukmeter of een neuswiel met ingebouwde weger kan je de kogeldruk meten. Heb je geen speciale kogeldrukmeter dan kan je met een gewone personenweegschaal ook heel goed de kogeldruk meten. Echt nauwkeurig hoeft een meter niet te zijn, een paar kilo meer of minder maakt niet zo veel uit.



Een heel simpel trucje om te zorgen dat je voldoende kogeldruk hebt is om als persoon, voorzichtig helemaal achterin de caravan te gaan staan/zitten. Als je zelf 75 kg weegt dan mag die niet achterover vallen terwijl de dissel toch nog net (voor de meeste mensen) tilbaar is.

Lees ook:



Reacties:

Jadatis schreef op 13 February 2019 om 12:22

Dan moet wettelijk het gewicht op de kogel ,minimaal 1% zijn van totaalgewicht en maximaal 10%. Denk dat dit voor heel Europa geldt.
In Amerika , tussen 10 % en 15% , daar zit de as om die reden meer naar achteren.


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Elektrisch trekauto's

Bekijk het overzicht van elektrische auto's die heel goed een caravan kunnen trekken. De trekkracht kunnen we tegenwoordig berekenen en ook de (beperkte) actieradius.


Blogs

Elektrisch aangedreven caravan

Deze mooie techniek wordt aangeboden door meerdere producenten. Dat is niet het probleem, wel de wetgeving om er mee te mogen rijden.

Elektronische rij-assistenten

Auto’s krijgen steeds meer elektronische hulpmiddelen die ons assisteren tijdens het rijden, ook met een caravan. Een overzicht van ADAS; Advanced Driver Assistance Systems.

AL-KO wijzigt service-intervallen

Elke 5000 km of jaarlijks moet volgens AL-KO het onderstel en de remmen gecontroleerd worden.

Zomaar in de slinger?

Ik maak het zelden mee maar wat gaat dat snel....opeens en vanzelf gaan de auto en de caravan slingeren. Een ‘spannende‘ situatie die je niet te vaak wil meemaken, maar waar toch een verklaring voor moet zijn?

Hybride

In 2020 worden veel nieuwe hybride auto's geïntroduceerd en dat is goed nieuws voor de caravanner!


 

Over Caravantrekker

Lees meer over Caravantrekker en de visie van deze website.

Menno van der Heijden vertelt meer over de achtergrond.



 

© 2004-2020 Caravantrekker