Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Volvo V70 1.6DRIVe met een Boottrailer

De ervaring van Alex met een Volvo V70 1.6DRIVe (80 Kw/109 pk bouwperiode: maart 2009 - juli 2011) en een Boottrailer 1250 kg van 1250 kg geplaatst op 28-05-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 67%

Mijn Volvo V70 drive-e met mijn boottrailer is een comfortabele combinatie.
Af en toe dien je door het relatief lage motorvermogen iets eerder terug te schakelen dan je met een zwaardere diesel zou doen, maar op dit ongemak na niks aan te merken tijdens het rijden.

De handbak icm elektrische handrem en het gebrek aan koppel onder de 1500 toeren maken het wel een onprettige combinatie bij de trailer helling. Ik zou als volgende auto voor deze boot wel een zwaardere diesel/handmatige handrem/automaat nemen

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Outlander PHEV met een LMC

De ervaring van Hans Soeting met een Mitsubishi Outlander PHEV (176 Kw/239 pk bouwperiode: juni 2018 - heden) en een LMC Munsterland 475 RD van 1307 kg geplaatst op 27-05-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 80%

En wat ben ik blij met die auto als caravan trekker!
Geweldig!
Heerlijk rustig en aanvankelijk vreesde ik voor het "schildpadje" het signaal dat je niet meer energie van je auto mag vragen... In beide gevallen reden we vervolgens zonder problemen nog steeds 90 km/uur helling op ( A75 in Frankrijk omgeving le Caylar)
Heerlijk die momenten dat je met nog "0 "km in de accu na een lange afdaling, zoals van de A75 binnendoor naar Ales, ineens weer 30 km met de combinatie op stroom kan rijden.
Ook fantastisch om fluisterstil over de camping te kunnen rijden. Vooral als je een keer vroeg weggaat.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen C4 PureTech 130 met een Sterckeman

De ervaring van Ben Van Rens met een Citroen C4 PureTech 130 (96 Kw/131 pk bouwperiode: februari 2015 - 2018) en een Sterckeman van 1250 kg geplaatst op 26-05-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 87%

Nu 4 jaar onderweg met deze combinatie. Stabiliteit is prima de auto loopt als een zonnetje gebruik ca 1 op 10 het tweede jaar een bougie kapot gehad prima service in Spanje. Rijden in de vijfde versnelling gaat prima gem snelheid is voor mij 90 km heb vakantie toch

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 met een Caravan

De ervaring van R. Sijben met een Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 (132 Kw/180 pk bouwperiode: juli 2019 - heden) en een Caravan (als voorbeeld) van 1200 kg geplaatst op 25-05-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 65%

Mijn eerste 'benzine' ervaringen met de Mazda CX-30 skyactiv-X motor en handgeschakelde bak.

Na vele jaren onze Eriba Titan caravan met krachtige Mazda 6 diesels getrokken te hebben was de overstap naar benzine natuurlijk best groot.
Met name op de snelweg 'even' een vrachtwagen voorbij snellen is er met de CX-30 niet meer bij, gewend aan de enorme trekkracht onderin van een diesel is het wennen dat je bij inhalen beter even terug kunt schakelen, maar goed.

Onze Caravan is absoluut geen windvanger en dat is een groot voordeel, de Eriba Titan is een touring model, maar dan nog een metertje langer dan de bekende Troll of 5 serie.
We rijden altijd probleemloos met 2 fietsen achterop de caravan en een disselgewicht van om en nabij 70kg, een anti slinger koppeling zit er niet op, en wil ik ook niet.

Over de stabiliteit van deze combinatie ben ik erg tevreden, en omdat de CX-30 achter de achteras een stuk korter is dan de mazda 6 geeft de caravan schokken e.d. minder sterk door in de auto, dat is dus een plus. Verder voel je de caravan nauwelijk, ook bij sterke zijwind, maar dat is meer aan de caravan toe te schrijven dan aan de trekauto.

Wegrijden met 1200kg aan de haak van de CX-30 gaat erg soepel, en je bent toch onverwacht snel op snelheid zonder ver in de toerentallen door te trekken, dit komt omdat de 2e t/m 4e versnelling kort op elkaar zitten. Eenmaal op snelheid (90-95km/u) in de 5e versnelling hoor je de motor best wel, hij draait dan ongeveer 2500 toeren. De boordcomputer wil dat je in de 6 gaat (iets wat ik bij de diesels nooit deed) en dan draait de motor nog zo'n 2000 toeren en hoor je hem niet meer. Dus op de vlakke snelweg in de 6 rijden gaat prima, maar als je even wil inhalen, dan moet je toch terug naar de 5e versnelling.
Ervaringen in het buitenland, niet vlak dus, hebben we nog niet met deze combinatie.

Eerste 450km in Nederland leverde een (volgens boordcomputer) verbruik van 7,7L/100km op, oftewel 1/13. Dit haalde ik zelfs met de diesels niet, dus ik moet zeggen dat dat wel een verrassend resultaat is.

De spiegels van de CX-30 hebben een best lastige vorm, maar de Repusel caravanspiegels blijven er toch goed en stabiel op zitten. Wel heb ik een extra bandje op de repusel houders gemaakt, dit is dan een lusje om de voet van de spiegel, zodat de houder niet naar buiten kan schuiven.
Zet wel even het automatisch inklappen van de spiegels in je CX-30 configuratie uit, want de Repusel spanband loopt ook over de niet beweegbare voet van de autospiegel.

De trekhaakkogel zit op de CX-30 een 5 cm hoger dan ik gewend was, schijnbaar hoort dat zo op een SUV, dit levert wat extra bodemvrijheid bij het neuswiel op, wat wel welkom is. Voorheen raakten we bij drempels nog wel eens de grond met het neuswiel, nu bij de CX-30 is dat probleem weg. De caravan staat nu horizontaal achter de auto.

De eerste ervaringen vallen niet tegen, al had ik wel wat meer trekkracht onderin van deze speciale compressie ontstekings benzine motor verwacht. het mag dan wel diesel technologie zijn, de rij eigenschappen van de X motor zijn toch wel echte benzine motor rijeigenschappen. Maximaal koppel is er bij 3000 rpm, en daar kom je bij normaal rijgedrag eigenlijk al niet snel. Even op snelheid komen met de caravan erachter betekend doortrekken tot zo'n 4000rpm per versnelling, meer is echt niet nodig.

Nog een TIP:
Zet je actuele verbruiksmeter om van de bar weergave naar getal weergave. Aan de verbruiksmeter kun je zien hoe hard de motor aan het werk is als je op cruise control rijdt, horen doe je dat namelijk echt niet.
Ga je tegen de max aan, dan even terugschakelen. Het fijne van de CX-30 is dat de cruise control niet af valt als je van versnelling wisselt. (in de 6e versnelling bij 2000 rpm is het maximale verbruik ongeveer 13L/100km)

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford S-Max 2.0 SCTi aut. met een Hobby

De ervaring van Mark Vermeulen met een Ford S-Max 2.0 SCTi aut. (149 Kw/203 pk bouwperiode: mei 2010 - juni 2015) en een Hobby van 1390 kg geplaatst op 24-05-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 67%

De Ford S Max met 2.0 Ecoboost motor is in combinatie met een Hobby 455UF een prettige combinatie om mee te rijden.
De combinatie ligt stabiel op de weg bij de volgende belading:
Caravan geladen tot 1350kg, auto geladen tot circa 2000kg.
Tot 100km/h geen nadelige invloed op het rijgedrag, de auto heeft ook voldoende vermogen om een zware caravan te trekken.
Wij hebben caravan spiegels van Milenco in gebruik, op vlakke Hollandse wegen is het verbruik met hierboven genoemde belading 12l/100km.
Zonder de caravan is het gemiddelde verbruik 10l/100km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen C5 Tourer 2.2 HDi BiTurbo aut. met een Burstner

De ervaring van Peter Bakker met een Citroen C5 Tourer 2.2 HDi BiTurbo aut. (150 Kw/204 pk bouwperiode: maart 2011 - 2018) en een Burstner Ventana 465 van 1350 kg geplaatst op 23-05-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 67%

Ideale combinatie. Auto weegt 1.800 (!) kg en is dus elke caravan de baas. Verbruik met caravan 12 liter per kilometer en bij optrekken maar niet op verbruik letten. Merkt nauwelijks dat er een caravan achterhangt. Wel kogeldruk in de gaten houden. Zet met caravan vering op sportief, dan is het allemaal wat stugger.

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel met een Sprite

De ervaring van Theo Stortelder met een Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel (84 Kw/114 pk bouwperiode: januari 2019 - heden) en een Sprite van 1021 kg geplaatst op 22-05-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 70%

Zeer positief.
Caravan ligt stabiel achter de auto.
De Duster heeft even een aanloop nodig en kan dan heerlijk cruisen in 5. Zelfs op gas.

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Grandland X 1.5 CDTI aut. met een Caravan

De ervaring van Henry met een Opel Grandland X 1.5 CDTI aut. (96 Kw/131 pk bouwperiode: april 2018 - heden) en een Caravan van 1100 kg geplaatst op 21-05-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 34%

Met hemelvaart met de caravan naar Schin op Geul (Limburg) getrokken.
Dank zij het schitterende weer met volop zonneschijn een heerlijke vakantie gehad.
Een mooie gelegenheid om de Grandland (130 pk diesel met 8-traps automaat) uit te proberen met caravan er achter.

Verbruik:
Ik had gehoopt en verwacht dat de GLX minder brandstof zou verbruiken dan mijn vorige auto (Peugeot 308SW 120 pk diesel). Dit omdat de GLX hoger is waardoor de stroomlijn beter zou moeten zijn. Ook heeft hij 10 pk extra. Max. koppel van 300 Nm. is ook eerder beschikbaar. Helaas, waar ik met de Peugeot 1:10 a 1:11 reed, met (over-)volle belading, werd het verbruik nu 1:9,5 waarbij ik continu op de cruise control reed.

8-traps automaat:
Met een ingestelde snelheid van 103 km/h bleef de automaat veelal in z’n 7e versnelling (2000 t/min); op geheel vlakke weg schakelde hij over naar z’n 8. Dan zo’n 1800 t/min.
Bij het inhalen en bij het “klimmen” van de heuveltjes op de A79 schakelde hij soms over naar z’n 6e versnelling. Geluidsnivo bleef prima.
In Schin op Geul kwamen we achter een tractor terecht waardoor we met een sukkeldrafje in z’n 2 een heuvel moesten beklimmen. Bij het inhalen schakelde hij soepel op.

Wat me opviel:
Ook bij 100 km/h bleef de combinatie heerlijk stabiel. Geen last van passerende auto’s of vrachtwagens. Normaal gesproken moet ik altijd een paar km’s wennen aan het deingedrag van de combinatie. Met de GLX heb ik daar geen last van gehad. Wel is hij wat mee zijwind gevoelig.
Vergeleken met m’n laatste auto’s (Skoda Superb combi 1.6 TDI en Peugeot 308 SW 1.6 HDI) merk je wel dat het eigen gewicht van de GLX er voor zorgt dat de combinatie heerlijk stabiel ligt.
Gelukkig nog steeds een stille en comfortabele auto, waarbij we dank zij de ergonomische comfortstoelen na zo’n 230 km redelijk fit weer uit de auto stapten.

Wanneer er een caravan aangehaakt is, werkt de blindspotdetectie niet. Op zich wel logisch, maar je moet er wel even aan denken; je bent er tenslotte snel gewend aan geraakt.

Handig: bij aangehaakte caravan brandt de verlichting van de caravan continu. Safety first.

De elektrische kofferbak schijnt niet te werken met aanhanger er achter. Dit heb ik niet zelf geconstateerd.

In de heuvels van Nederland is de 130 pk / 300 Nm ruim voldoende. Ik heb nooit het gevoel gehad dat het motortje (1.5 liter) op z’n tenen moest lopen. Ook bij inhalen voldoende power voor handen.

Laten we hopen dat de zomervakantie niet in de war gestuurd wordt door de corona zodat we dan de bergen kunnen trotseren.

Bekijk berekening

Wijzigen


Jaguar XF Sportbrake 2.2 D met een Hobby

De ervaring van E. Blok met een Jaguar XF Sportbrake 2.2 D (120 Kw/163 pk bouwperiode: januari 2014 - 2017) en een Hobby van 1459 kg geplaatst op 21-05-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 70%

De jaguar met de 2,2turbodiesel trekt de Hobby caravan op zijn slofjes.
In de bergen achter Luik geen enkel probleem de automaat pakt de juiste versnelling en de motor heeft veel kracht over. Ik heb onderweg naar Zuid-Frankrijk niet gemerkt dat de caravan gaat slingeren bij het inhalen van vrachtauto's. Ik heb niet harder dan 110 km/u gereden bij het inhalen. Voor de rest comfortabel rijden op cruise control. De caravan, een vakantiereis op dissel twee fietsen, volgt goed. Een perfecte combinatie die geen problemen geeft. Het rijden is ontspannen en vakantie vieren!

Bekijk berekening

Wijzigen


Mini Clubman Cooper D met een Weinsberg

De ervaring van Hans met een Mini Clubman Cooper D (110 Kw/150 pk bouwperiode: november 2015 - heden) en een Weinsberg CaraOne 420 QD van 1100 kg geplaatst op 20-05-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

Ben met genoemde kombinatie via de Alpen naar Lido de Jeselo gereden. Caravan en Auto licht beladen en met 2 personen. Kogeldruk 75 kg deze bewust maximaal genommen. Kombinatie is zeer stabiel ook bij hogere snelheden en zijwind. Lange tijd 110-115 km/h gekruist. Door de korte achteroverhang en de stijve vering voelt kombinatie vertrouwd en beheersbaar.
Verbruik ~9ltr/100 km.
Vermögen royaal voldoende im in te voegen, te acceleren ein bergop.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Trekadvies

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.

Elektrisch trekauto's

Bekijk het overzicht van elektrische auto's die heel goed een caravan kunnen trekken. De trekkracht kunnen we tegenwoordig berekenen en ook de (beperkte) actieradius.


 

Over Caravantrekker

Lees meer over Caravantrekker en de visie van deze website.

Menno van der Heijden vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Abnormale bandenslijtage

Hoe meer PK's, hoe beter?

In de bergen naar beneden

AL-KO wijzigt service-intervallen

Maximaal trekgewicht

 

© 2004-2020 Caravantrekker