Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Top 25 auto's en caravans

Aan het eind van het jaar worden traditioneel weer de lijstjes opgemaakt. Naar welke auto's en caravans wordt het meest gekeken op Caravantrekker?

Top 25 auto's en caravans

Gebruikers van Caravantrekker zijn niet anders dan de kopers van auto's en caravans. Zowel de VW Golf als Hobby zijn het meest verkocht in Nederland en ook daarmee zijn de meeste berekeningen gemaakt op Caravantrekker.

Trekauto's




De 25 meest berekende auto's:

1 - Volkswagen Golf 2.9%
2 - Volkswagen Passat 2.4%
3 - Ford Mondeo 2.2%
4 - Volvo V70 2.1%
5 - Renault Scenic 1.9%
6 - Ford Focus 1.9%
7 - Citroen C4 1.7%
8 - Skoda Octavia 1.7%
9 - Opel Zafira 1.5%
10 - Citroen C5 1.5%
11 - Volkswagen Tiguan 1.4%
12 - Renault Megane 1.4%
13 - Volkswagen Touran 1.3%
14 - Mazda CX-5 1.3%
15 - Opel Astra 1.2%
16 - Hyundai Tucson 1.2%
17 - Mitsubishi Outlander 1.2%
18 - Kia Sportage 1.1%
19 - Toyota Avensis 1.1%
20 - Subaru Forester 1%
21 - Ford Kuga 1%
22 - Nissan Qashqai 1%
23 - Peugeot 308 0.9%
24 - Hyundai Santa Fe 0.9%
25 - Toyota RAV4 0.9%

Dit lijstje zijn de meest bekeken auto's de afgelopen tijd. Is dit een opvallend lijstje? Niet echt, het geeft immers duidelijk aan dat er verschillende doelgroepen zijn die met de caravan op stap gaan. Enerzijds de 'traditionele' zakelijk geleasede auto's (Golf/Passat, Astra, Octavia, Megane, Focus/Mondeo, 308 etc.) en anderzijds de SUV's (Tiguan, CX-5, Tucson, Outlander, Sportage, Qashqai, Santa Fe, RAV4, Kuga) die onder de 50-plussers erg populair zijn. Als derde groep de typische gezinsauto's die nieuw wat minder populair zijn geworden, worden hier nog veel opgevraagd zoals de Scenic, Zafira en Touran.

Wat mij ook opvalt dat er eigenlijk heel weinig naar grotere sedans/stationscars gekeken wordt. De particulier kan die relatief goedkoop aanschaffen (als oudere occasion) en heeft daar dan een hele goede en comfortabele caravantrekker aan. Ik denk dan aan auto's uit de klasse van de Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E etc. in plaats van de populaire SUV's die gebaseerd zijn op middenklasse modellen. De Volvo V70 is de enige uitzondering en absoluut een goede keus als 'oudere' caravantrekker voor een particulier.

Caravans




De 25 meest gebruikte caravans vormt een goede doorsnee van de caravan zoals die in NL op de weg rondrijden:

1 - Hobby 13.4%
2 - Fendt 8.1%
3 - Knaus 7.5%
4 - Kip 6.4%
5 - Eriba 5.6%
6 - Dethleffs 5.3%
7 - Burstner 4.2%
8 - Adria 4.1%
9 - Chateau 2.7%
10 - Caravelair 2.5%
11 - Beyerland 2.5%
12 - TEC 2.4%
13 - LMC 2.3%
14 - HomeCar 2.1%
15 - Sprite 1.5%
16 - Tabbert 1.4%
17 - Wilk 1.2%
18 - Avento 1.2%
19 - Eifelland 1.1%
20 - Elddis 1.1%
21 - Sterckeman 0.9%
22 - Biod 0.8%
23 - Delta 0.7%
24 - Kabe 0.5%
25 - Trigano 0.5%

Modellen 2018




Kijk ik naar de berekeningen die met een nieuwe caravan gemaakt worden dan is de top 25 van modeljaar 2018 als volgt:

1 - Knaus Sport 450 FU
2 - Knaus Sport 420 QD
3 - Fendt Bianco 465 SFB Selection
4 - Hobby Ontour 460 DL
5 - Dethleffs c-joy 460 LE
6 - Fendt Bianco 445 TFB Selection
7 - Weinsberg CaraOne 390 QD
8 - Fendt Bianco 465 TG Selection
9 - Knaus Sudwind 450 FU
10 - Fendt Bianco 515 SG Selection
11 - Knaus Sudwind 500 EU
12 - Hobby De Luxe 460 UFe
13 - Eriba Nova Light 465
14 - Hobby De Luxe 495 UL
15 - Adria Action 361 LH
16 - Hobby De Luxe 495 WFB
17 - Dethleffs c-go 495 QSK
18 - Eriba Touring Troll 530
19 - Knaus Sport 460 EU
20 - Knaus Sudwind 460 EU
21 - Weinsberg CaraOne 480 EU
22 - Fendt Tendenza 465 SFB
23 - Hobby De Luxe Edition 495 UL
24 - Eriba Touring Triton 430
25 - Hobby De Luxe 400 SFe

Opvallend is dan dat Hobby het niet eens zo goed doet, maar dat de top 10 vooral door Fendt en Knaus wordt gedomineerd.
Wat mij hier verder opvalt is dat de caravans niet zo groot zijn. Over het algemeen zijn het nog echte toercaravans. Blijkbaar zijn de kopers van grote caravans minder geïnteresseerd in het rijden. Logisch, want anders koop je geen grote caravan. Iets dat Bert overigens ook merkt bij zijn cursussen waarbij veel cursisten vaak een relatief kleine caravan hebben.

Caravantrekker.nl

Uiteraard kijk ik ook naar het totaal aantal bezoekers op Caravantrekker. Dat waren er in 2018 weer meer dan een miljoen ('unieke' bezoekers) die bijna 8 miljoen pagina's hebben opgevraagd. Daarvan waren er 2 miljoen berekeningen! Als ik dan uitreken hoeveel uren mensen naar Caravantrekker hebben gekeken, dan kom ik uit op ruim 140.000 uur. Dat is net zoveel tijd als 85 werknemers gemiddeld aan hun werk besteden
Is er ook minder goed nieuws? Ja, 10% van de aanvragers van een persoonlijk adviesrapport laten daarna niets meer van zich horen. Zouden die ook een camping bezoeken en dan wegrijden zonder te betalen?



Ik wens alle bezoekers prettige feestdagen en een goed 2019!



Reacties:

Quirien schreef op 31 December 2018 om 09:28

Ik heb er eigenlijk weinig aan toe te voegen.
Het enige wat mij altijd een beetje stoort in de type aanduidingen dat maatstelling eigenlijk vaak niet het juiste weergeeft.
Zo lijkt het nog wel eens dat een grotere genoemde maat zelfs kleiner is dan een kleiner vermelde en de consument hier in eerste instantie op het verkeerde been wordt gezet.

Specificatie's bekijken is daarom een goede zaak. ( ook qua gewicht)
Ga maar eens na in de Spec's ik pik er maar wat uit, een Fendt 465 afzetten tegen b.v. een Weinsberg caraOne 480 of een Knaus 460. Met name gaat het mij dan om de opbouw maat. De totale lengte kan dan weer een hele andere verrassing opleveren doordat de dissel lengte daar weer veel langer kan zijn/is. Het blijft dus opletten.

Aangaande de opmerking waarom er b.v. niet een goede trekker uit een oudere occasion er voor te zetten zal denk ik voor ieder zijn voor en tegen hebben.
Het is maar hoe je gebruik is en het aantal keren je de auto voor de caravan daadwerkekelijk gebruikt. Misschien is voor een enkele keer op jaarbasis wel iets huren of uitwisselen in de familie veel goedkoper.

Tsja, en dan die € 5,00 niet betalen voor als je een goed advies wilt hebben die van belang kan zijn en je voor teleurstelling kan behoeden, dat is natuurlijk erg triest.
Maar heb ik dat al niet eens eerder in een voorgaand jaar gelezen Menno..... In ieder geval ook een prettige jaarwisseling en vooral gezond 2019.


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Schrijf een beoordeling

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Schrijf een beoordeling van je eigen auto als caravantrekker.

Waarom slingeren?

Waarom gaat een caravan slingeren? Dat is bijna altijd een combinatie van meerdere oorzaken. Bekijk hier alle aspecten die van invloed zijn bij het slingeren van een auto met caravan.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-


Blogs

Verzekeren

Waar moet je op letten als je een caravan gaat verzekeren. Of is een aparte caravanverzekering helemaal niet zinvol of verplicht?

Tesla Model 3

Tesla Model 3 is de meeste verkochte auto in ons land. Hoe kan je dan op vakantie met de caravan? Een overzicht van Elektrische auto's en bijpassende caravans die minder wegen dan 1000 kg.

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.


© 2004-2019 Caravantrekker